Kjemper om sponsorplass

Festivalmarkedet er verdt masse penger, og derfor prøver ulike merkevarer å sikre seg plass på musikkfestivaler i Norge. Mange av de gjør seg merkbare ved å stille opp med stands, telt og egne områder. Slik blir de lagt merke til. Representantene deres går gjerne i for eksempel t-skjorter med selskapets logo påtrykket, noe som fungerer som reklamering og merkevarebygging for firmaet det er snakk om.

Å drive med sponsorvirksomhet er blitt stadig mer og mer vanlig på musikkfestivaler. I 2018 utgjorde dette 10 % av de ca. 5 milliarder kronene som sponsormarkedet har. De ulike festivalene tjener også på det. De største sponsorene legger igjen opp til 1,5 milliarder på de store festivalene. Ettersom flere og flere merkevarer benytter seg av festivalene for å promotere seg selv, blir konkurransen hardere og hardere.

DNB

Den Norske Bank har gjort seg bemerket på ulike festivaler i landet. I 2018 var de blant hovedannonsørene på både Stavernfestivalen og Øyafestivalen for å møte nye, potensielle kunder, og for å promotere seg selv. Ettersom DNB er en av de aktørene som har gjort suksess med å skaffe sponsoravtaler til festivaler, er de klar over at konkurransen ikke kommer til å avta med årene.

Innen markedsføring er det å være sponsor på slike arrangementer et konsept som hele tiden blir større og større, blant annet fordi at festivaler er et sted hvor mange unge mennesker samles, og man kan nå mange på en gang. I tillegg pågår det en utvikling i festivalmarkedet, der stadig flere aktører med tiden har blitt veldig profesjonelle, og dermed oppnår suksess. Dessuten gjør tiden vi lever i at det trengs denne måten å nå ut til de unge på. De unge er enklere å nå ut til fysisk gjennom musikkfestivaler, enn gjennom andre kanaler.

Sponsorer på festivaler tiltrekker seg de unges oppmerksomhet ved hjelp av for eksempel ladestasjoner og sittegrupper, for ikke å snakke om lovnader om fordeler for aktørenes kunder. DNB vil for eksempel friste sine kunder med økonomiske fordeler i banken. Selv om en ikke nødvendigvis får direkte inntekt av å være sponsor på slike arrangementer, er det likevel en investering. Deltakerne på festivalene som har blitt eksponerte for de ulike sponsorene, blir ofte kunder og klienter i fremtiden, og kjøpsinteressen øker.

Coca Cola og Red Bull

I 2018 kunne man på Stavernfestivalen finner merkevarene Coca Cola og Red Bull. Førstnevnte kunne skilte med å ha logoen deres på et pariserhjul, mens Red Bull synliggjorde seg selv med et svart telt. For at de ulike merkevarene skal oppnå kommersiell suksess, må de selvsagt bli lagt merke til, men de bør også være obs på siste trend innen underholdning, slik at de kan appellere til deltakerne. Sitteplasser og ladestasjoner for mobiltelefoner og andre ting slår alltid godt an, og kan vekke takknemlighet blant publikum.

Det ligger altså mye potensiale i å inngå sponsor relaterte avtaler mellom festivalarrangører og merkevarer. Likevel handler det ofte nå mindre om å betale penger for å få eksponert logoen sin. Mange går mer og mer bort fra veldedig sponsing. I forretnings øyemed handler det stadig oftere om å inngå avtaler der begge parter tjener på det.

Økende antall festivaler

Som nevnt er det hard konkurranse mellom de ulike sponsorer som ønsker å tjene på musikkfestivaler. Heldigvis ser stadig nye festivaler dagens lys, noe som betyr flere plattformer å være sponsor på. Sponsor Insight opplyser om at markedsandelen innenfor sponsingen av festivaler har opplevd stabilitet de senere år. Den første kartleggingen ble gjort i år 2009, og siden den gang har andelen vært mellom 8 og 9 %. Det spås dessuten at sponsingen vil bli viktigere.

Med sponsing kan man nå bestemte målgrupper uten å måtte ta hensyn til definerte kanaler, særlig når det finnes flere tusen mediekanaler, og reklameforbud forekommer. Det som gjerne blir sponset er en appellerende del av det disse mediekanalene inneholder. Man får den ønskede effekten hvis man tar hensyn til dette. Et annet aspekt ved festivaler som gjør de så lukrative for sponsorer, er at de er steder hvor de aktuelle målgruppene en prøver å nå ut til, befinner seg.

Festivaler tjener millioner

Palmesusfestivalen, som finner sted i Kristiansand, ble i 2008 hedret med tittelen årets sponsorobjekt, opplyser Sponsor- og Eventforeningen om. Palmesus samarbeider med rundt 80 merkevarer, og tjente i 2018 mer enn 16 millioner på å ha sponsorer. Merkevarene gjør at festivaler som Palmesus virker troverdige og profesjonelle.

Festivaldeltakerne kan benytte seg av tjenester som merkevarene tar med seg, og får en enda bedre opplevelse på festival. Publikum setter pris på ladestasjoner, sitteplasser og tilgang på Internett fra de som byr på det. Dette er en brilliant form for markedsføring, og de opplever ikke å bli maset på av slibrige selgertyper. Alle parter sitter fornøyde igjen etter en vellykket festival. Deltakere får en ekstra dimensjon til deres gode festivalopplevelse, sponsorer får bygget merkevare, og festivalarrangørene tjener i beste fall millioner.